新たなマネタイズ手段を模索中──米任天堂CEO、ソーシャルゲームについて語る


(from http://www.cnet.com.au/mario-kart-racers-brought-to-life-by-west-coast-customs-339326569.htm)



3DSWii、そしてそのゲームソフトのセールスが好調な任天堂。一方でソーシャルゲーム業界の勢いも増している。ソーシャルゲームZyngaIPOを行い、10億ドルを集めてメディアの注目を集めた。今日の報道によると任天堂『ファイアーエムブレム』の新作でDLCを採用するという。
All Things DigitalがNintendo of AmericaのCEO・Reggie Fils-Aime氏に行ったインタビューで、Reggie氏は年末商戦における3DSWiiの状況、そして任天堂のCEOという立場から見たソーシャルゲームや新たな課金手段について語っている。

以下、一部引用します。
元記事:Nintendo Game Chief Sees Better Times Ahead - Digits - WSJ





──年末商戦のスタートがうまく行きましたね。
このブラックフライデーは、Wii3DSも絶好調です。
我々にとって11月中旬から年末までの期間はとてつもなく重要ですし、ソフトとハードの売り上げがすべてを握っています。
11月には、3DS用に『スーパーマリオ3Dランド』を発売しましたが、マリオシリーズの中では最高のペースで売り上げています。これがブラックフライデーに弾みをつけてくれました。『マリオカート7』もまた、過去のシリーズで最速の売り上げとなりました。
これらの作品は3DSビジネスを推進してくれました。我々が最初の12ヵ月で販売したDSよりも、より多くの3DSを8ヵ月で販売したのです。今のところ、我々の携帯機ビジネスにはとても勢いがあります。

AllThingsD: It seems videogame sales this holiday kicked off with a bang.


Reggie Fils-Aime: We had a strong Black Friday for both our Wii and 3DS business.
The time frame from mid-November until the end of the year is critically important to us, and is driven by a number of software and hardware initiatives.
For the 3DS, we launched Super Mario 3D Land in November. It had the fastest sell-through for a handheld Super Mario game. That gave us a lot of momentum going into Black Friday, and right after Black Friday, we launched Mario Kart 7, which ended up being the fastest-selling Mario Kart, as well.
Together, that propelled our 3DS business. We’ve sold through more 3DS’s in eight months time than the original DS sold in the first 12 months. Our handheld business has a lot of momentum right now.

──Wiiについてはどうですか。

ブラックフライデーではWIiも好調でした。小売のプロモーションが成功したようです。我々にとって6回目のブラックフライデーで、かつ最高のものでした。とてもポジティブな結果になったと考えています。
牽引したのはゲームソフトでした。今回の場合は、新しい『ゼルダの伝説 スカイウォードソード』です。ゲームメディアに、本年最高のゲームの一つという評価を頂きました。
Wiiビジネスは勢いに乗っています。セールスは目標通りです。

What about the Wii?


The Wii had a strong Black Friday, too, driven by strong retailer promotions. This was our sixth Black Friday, and it was the best Black Friday week we’ve seen to date, so we’ve had very positive results.
It’s driven by software, and in this case, a new Legend of Zelda: Skyward Sword. It’s a game that’s been recognized by the gaming press to be one of the best games of the year.
The momentum continues for our Wii business, and sales are right on objective.

──次世代機であるWii Uの登場でWiiビジネスに変化はありますか。

市場は消費者が欲する体験のタイプに応じて分かれて行くでしょう。例えば私が4人家族の世帯主で、可処分所得が5万ドルから6万ドルならば、ソフトが十分に揃った娯楽システムであるWiiを使い続けるでしょう。最新のガジェットが好きで、より高い可処分所得を持つ消費者であれば、Wii Uが向いています。

我々はWii Uの価格や発売日などの情報を発表していませんが、現時点でのWiiの価格を考えれば、それと同じ価格になることはなさそうです。

我々の考えははっきりしています。ふたつの製品がいつまで共存できるかは、市場が決めるでしょう。我々のゴールはWii Uをローンチして市場に定着させることですが、いまWiiを買って下さっている人とは別の消費者を説得する必要があると思います。

Does that change as we get closer to the next-generation console, the Wii U?


The market is going to continue to differentiate based on the types of experiences that consumers want. As an example, if I’m the head of a household of a family of four, and my disposable income is $50,000 to $60,000, I’m going to continue to look at the Wii because of the software, and it’s a great entertainment device. For consumers who want to have the latest gadgets and have a higher disposable income, that’s for the Wii U.
We haven’t announced pricing or availability or any other details, but given the current pricing of the Wii, it’s not going to be there.
We’ve been very clear, the market is going to decide how long these products will coexist side by side. Our goal is to launch the Wii U and drive it into the marketplace, but it will speak to a different consumer than the one that is buying the Wii today during the holidays.

──私は先週、ZyngaIPOを報道しました。ソーシャルゲームに関するあなたの展望は?

株価って何でしょうね。9ドルを割ったら面白いとか……ソーシャルゲームについて、いくつか思うところがあります。

消費者は様々な娯楽を欲しています。テレビを見たり、本を読んだり。エンターテインメントについては、消費者が複数の選択肢を持つ場合、彼らの行動は「新しいこと」に影響され続けます。同じ体験ばかりが続けば、消費者は去ってしまうでしょう。

ですから、私はソーシャルゲームには娯楽として高い価値があると思います。良いものもそうでないものもありますが。しかし結局のところ、どのように発展するのでしょう。何度も繰り返し同じことをするのは、もう素晴らしいことではありません。

I’ve spent the past week covering Zynga’s IPO. What’s your perspective on social gaming?


What’s the share price? It will be interesting when it breaks below $9 … I have a couple of thoughts on social gaming.
Consumers want to be entertained in a variety of ways, like watching TV or reading a book. The thing about entertainment ― as consumers have a range of experiences ― their desires for what’s new continues to be pushed out. So delivering the same experience all the time … consumers will move on.
So when I look at gaming experiences on social networks, there’s a variety of entertainment value. Some are strong, some are not. But in the end, how will they evolve? Doing the same thing over and over again is no longer fine.

──それは『マリオカート7』(註:任天堂が“何度も繰り返し”発売しているシリーズの最新作)と比べても公平ですか?

たとえばカートのカスタマイズ機能や、グライダーによる新しいレース、そして水中でドリフトができるプロペラなどを提供することで、我々はゲーム体験の進化を続けています。『マリオカート7』のいくつかのコースでは、コースアウトしてしまっても勝てるようになっています。我々は引き続き、消費者のために面白さを追求し、よる多くの楽しみを重ねて行きます。

Is that really fair when you have Mario Kart 7 coming out?


We continue to evolve the experience by providing a level of customization that’s new, or different ways to race with a sail and a propeller that allows you to drift under water. What we’ve done with Mario Kart 7, for some of the tracks, you can actually win when you go off the track, which never existed before. We’ve continued to make it more fun and add more enjoyment for the consumer.

──ソーシャルゲームイノベーションは起きないとお考えですか?

ソーシャルゲームの勝ち組企業は、斬新でかつてない体験と、それをマネタイズする方法を提示する必要があります。最終的に、これらのビジネスには利益を生むことが求められます。

You don’t see that innovation happening in social gaming?


The companies that will win in the social gaming space need to show an ability to provide the new and different experiences, and a way to monetize it. In the end, these are businesses that need to make money.

──「基本プレイ料金無料」モデルについて何かコメントは? 何か試みる予定はありますか。

コメントはふたつあります。
まず1つ目に、我々は任天堂のゲーム機のためにゲームを作ります。我々にとって、これは競争優位です。マリオシリーズ任天堂のゲーム機でなければプレイできません。その視点に立てば、我々の持つシリーズ作品が他のプラットフォームで登場することはありえません。私は、Facebookはプラットフォームだと考えています。
2つ目に、我々が他のマネタイズの手段について試みる予定があるかどうかについて。
もちろん。
どのように行うか、あるいはどの方法を最初に行うか、すべて今まさに様々なスタジオにおいて実験を行っているところです。

Is that your comment on the free-to-play model? Will you experiment with free-to-play?


I have two comments on that.
First, we make games for Nintendo devices, and that is a competitive advantage for us. You can only play Mario on a Nintendo device, so from that standpoint, I wouldn’t expect to see our franchises on other platforms, and I would argue Facebook is a platform.
My second point, on whether we will experiment with other forms of monetization?
Certainly.
How that comes about, or which ones we do first, that’s all experimentation that’s going on right now in our various studios.