なぜソニーはPS3の“末期”に重要タイトルを立ち上げるのか

任天堂が(Wiiではなく)Wii Uのローンチにリソースを集中しているのとは対照的に、ソニーはライフサイクルの終盤に差し掛かったPS3のためにいくつかの新しい大作を準備しており、先日のE3でも高い評価を受けた。
SCEの新CEOは、MCVのインタビューで「それがプラットフォーム事業者として当然の責務だ」と語っている。
確かに、今回のE3でSCEのプレスカンファレンスにワクワクしたゲームファンはかなり多かったのではないだろうか。次世代機がどうなるかは不透明だが、PS3はもうしばらくの間は「現役」で活躍してくれそうだ。


以下、引用します。
元記事:Sony: why we're launching new IP this late in the console cycle • Eurogamer.net







ソニーは、今回のE3において新規の重要タイトルを発表した数少ないパブリッシャーの一つであり、E3ではQuantic Dreamの『Beyond: Two Souls』とNaughty Dogの『The Last of Us』を披露した。

Sony was one of the few major publishers to launch brand new core IP at this year's E3 show, debuting Quantic Dream's Beyond: Two Souls and showing more of Naughty Dog's The Last of Us.

一般的な感覚では、新規の重要タイトルを成功させるチャンスは、コンソールのライフサイクルの初頭にあると判断するはずだ。ふたつのリスキーな新ブランドを、なぜ現世代のハードの晩期に投入するのか。

Why, when perceived wisdom dictates that new IP has the best chance of success at the beginning of a console's life span, was it spending big on two risky new brands this late in the current hardware generation?

SCEの新CEOであるAndrew Houseによれば、ソニーは新しいプレイヤーに新しい体験と試みを提供することが、プラットフォーム・ホルダーの責務であると確信しているという。

According to incoming PlayStation CEO Andrew House, Sony believes it's the duty of the platform holder to continue to offer new experiences and attempt to bring in new players.

「(新たなアイデアを生み出すためには)とても重要なことです」彼は語る。
「私たちは、プラットフォームの強さは新しい体験との共存関係によって作られ、強化されていくと考えていますし、力を強化しつつ、プラットフォームの寿命そのものを延ばしてくれることも期待しています」

"It is absolutely critical [to create new ideas]," he told MCV.
"We've always felt that the strength of our platform has been a kind of symbiotic relationship between the platform being created and strengthened by new experiences. And then that reinforcing the strength and one hopes the longevity of the platform overall.

「この業界の一般通念はこうです(アメリカの大統領にも通じるところがありますが)──ゲーム機のライフサイクルの最初の2年が、新しいオーディエンスとともにイノベーションを起こせる唯一の機会だ、と」

"I've heard conventional wisdom in the industry that says - and it is kind of like an American presidency - that the first two years in a lifecycle is the only chance to innovate with a new audience.

「私たちの見方は異なります。自信を持って、6年という歳月を次のライフサイクルにつなげるために必要な投資を行うことは、プラットフォーム・ホルダーの役割の一つです。新しい作品を積極的に読み解いてくれる大切なオーディエンスがいてくれるのですから。その期待に応えることが私たちの責務なのです」

"We take a different view. It is part of the role of a platform holder to have the confidence and to make the investment where necessary to show that six years into a lifecycle, there is a significant audience that is going to actively peruse new IP. And the onus on that is to deliver on those expectations."

Beyond: Two Souls』と『The Last of Us』は来年のリリースが予定されている。

Both Beyond, trailered below, and The Last of Us are expected to launch on PlayStation 3 some time next year.





全文:http://www.mcvuk.com/news/read/interview-sce-ceo-andrew-house/098147