なぜ非課金ユーザーはお金を払わないのか


Gamasutraに、Pavel Golubev氏の記事「なぜアプリのユーザーはお金を払わないのか」(Free-to-Play (F2P) - Why Mobile App Users Don't Pay)が掲載されていました。いわゆるフリーミアム型のゲームにおいて(いわゆる「ガチャ」で射幸心をあおるような手法とは別に)ユーザーからお金をいただくにはどうすればいいか、という内容となっており、簡潔で要点を押さえた記事だと感じました。

以下、一部引用します。詳しくは元記事をご参照ください。
元記事:Gamasutra: Pavel Golubev's Blog - Free-to-Play (F2P) - Why Mobile App Users Don't Pay

The overwhelming majority of users are non-paying at 90-95%. They are the main audience of your application and without them, your app's popularity would tank.

90〜95%にあたる圧倒的多数のユーザーは非課金。彼らはメインのお客であり、彼らがいなければあなたのアプリの人気は急落するだろう。

If the number of players who switch to paying is still low, it is worth considering how your IAP can compete with your free content. If users do not leave your application after a week, but still do not go monetized, this might mean that they are quite comfortable with your free content, and they don't see any need to pay for its expansion.
Why the users don't pay:

もし「非課金」から「課金」に移行するユーザーが少ないなら、あなたの課金コンテンツがいかに無料コンテンツと「競合」できるかを考えるいい機会だろう。もしユーザーがあなたのアプリを1週間後もプレイしていて、それでもまだ課金をしていないなら、彼らがあなたの無料コンテンツにすっかり満足しているということであり、それ以上のコンテンツにお金を支払う必要性を見出していないということだ。
なぜユーザーはお金を払わないのか:


1. ユーザーがストアを訪れない

Hidden store. There are two different versions of the problem: first – when the user is comfortable without paying, and second – when he does not know how to get into the store within the application and whether it exists at all. You should always remember that each screen should be able to go into a store and make a purchase. No one knows at which point your user will decide to buy something.

ストアが隠れている。この問題には二つのケースがある。ひとつは、ユーザーが無料コンテンツで十分に満足してしまっている場合。もうひとつは、アプリ内のストアにどうやって行けばいいのか、そもそストアが存在するのかどうかさえユーザーが知らない場合。
アプリのどの画面からでも、ストアへ行って課金を行えるようにしておくことを忘れないようにしよう。ユーザーがどんなタイミングで課金行動を取るかなんて、誰にもわからないのだから。


2. 「実績」が多すぎる

The application contains too many awards, so the progress of the user goes quite smoothly without any cash injections.

「実績」が多すぎるため、課金する必要もなくスムーズにゲームが進行してしまう。


3. ユーザーの欲求とのズレ

IAP offer doesn't meet the wants of your users. What if your user wants to not only unlock the content and but also disable advertising? Think about it and offer it to them via IAP.

アプリ内課金の内容がユーザーの欲求とズレている。ユーザーはコンテンツのアンロックだけでなく、広告の非表示も望んでいるかもしれない。きちんと考えてコンテンツを提供しよう。


4. 価値のない課金コンテンツ

Benefit from the AIP is not obvious enough. The most common problem: the overstated price of IAP, which is why people are not willing to part with large sums of money for little benefit.

課金コンテンツに大した価値がない。ありがちな問題なのが「馬鹿げたアプリ内課金の値段設定」だ。ユーザーは、少ない価値のために大金を支払ったりはしない。


5. セキュリティの甘さ

The application is easy to crack to get additional content without any material costs. Mind the security of your application, before the problem goes large-scale.

簡単にクラックできるため、コストをかけずに追加コンテンツを入手できてしまう。問題が大きくなる前に、アプリのセキュリティーに配慮しておこう。